Reisen

Forberedelsene
angående sikkerhet
Etappe 1
Canada/ Alaska

Etappe 2
Los Angeles til Mexico
Mellom Amerika
Sør Amerika
Start | << forrige - neste >>

Etappe 3
Australia
Etappe 4
Singapore/ Laos
Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen
   

Fra 19.05. - 04.06.2014

Colombia: Cartagena, Sampus, St. Rosa, La Pintada, El Camelon, Pasto, Chalet Guameuz

Ecuador: Quito, Guasuntas


OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!
19 til 24.05.14 - Nesten en uke i Cartagena (f)

Cartagena er den sagnomsuste byen. Byen som var forbindelses leddet mellom den gamle og nye verden. Grunnlagt av spanjolene i 1533. Som den første byen og området rev de seg løs fra Spania i 1812. Byen kom på UNESCO s verdensarvliste i 1984.
23.05.14 - En kokosnøtt! (f)

Til kokosnøtter har jeg et spesielt forhold. Vi gutta i gata på Sagene i Oslo dro på kokosslang. I Sandakerveien, like før Lillborg fabrikker stod vi og ventet på lastebilene som skulle levere såpekokos (copra) som kom fra brygga. Da lastebilene måtte stoppe i krysset ved Bentzebrua hoppet vi opp på lasteplanet og skuffet av med hendene så mye vi kunne. Og hvilken kokos, muggen, grønn og harsk. Vi skrapte av den værste muggen, og deretter nøt vi vår kokos, den var himmelsk!
22 og 23.05.14 - Pakke om bilen! (f)

Passet fikk jeg først den 20. om formiddagen. Ettermiddagen og neste dag ble brukt til papirmølla for å få ut bilen. Endelig den 22. mai kunne jeg begynne å få alt tilbake på plass. Ubi fra Brasil som hadde hjulpet meg med bilklarering, tilbød også sin hjelp til å klargjøre bilen. Hans hjelp har vært uvurderlig. Han er helt topp. Nesten like god som Jose!
24.05.14 - Sightseeing buss i Cartagena (f)

Bussturen var flott, vi fikk en god oversikt over byen på de nesten to timene turen tok. Gamlebyen er virkelig imponerende, med intakt festningsmur rundt hele byen. Murene og den gamle festningen er kort og godt fantastisk.
24.05.14 - Cartagena til Sampus (f)

Turen gikk gjennom kvegland, avbrutt av større og mindre landsbyer, hvor trafikkbildet var mere og mindre kaotisk. Biler, motorsykler, hestekjerrer, bikkjer og unger i en sann forening. Det gikk bra ikke noe uhell. Tre mnd i trafikken i Mellom Amerika gir en viss trening!
25.05.14 - Sampues til St. Rosa (f)

Etter ca 200 km kjøring i lavlandet, høyde fra 50 til 150 m over havet, begynte stigningen opp til høylandet. Første gearet måtte brukes mye, spesielt når jeg ble liggende etter lastebilene. Svingete og smal vei. Når jeg møtte semitrailere på vei nedover, i stor fart, var det bare å komme seg så langt til høyre som mulig.
26.05.14 – St.Rosa til La Pintada (f)

Etter å ha passert Meddelin gikk turen videre gjennom trange forsteder, timene gikk, men km rullet sakte. Etter Caldas bar det opp i høyden igjen, oppover og oppover på de velkjente svingete veiene. Mye lastebiltrafikk og derfor mye førstegear. Mye veiarbeid med lange ventetider.
27.05.14 – La Pintada til El Camelon (f)

Ett stort problem i Columbia er å stoppe for å ta bilder, eller raste. Veiene er smale, og tett inntil veikanten er det alltid et gjerde. Det er derfor nær sagt umulig å stoppe. Jeg hadde derfor mange rare parkeringer som ikke var helt etter boka. Men noen bilder har det blitt. Rasteplasser og utkikkspunkter eksisterer ikke.
28.05.14 – El Camelon til Pasto (f)

I dag ble jeg forsinket i nesten to timer, en tankbil hadde veltet. Det var bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg syntes det er rart det ikke skjer mere ulykker, spesielt med lastebilene. Da køen løste seg opp kjørte alle som gale, og alle ville forbi køen.
27 og 28.05.14 – Spennende saker å se langs veien! (f)

Det er mye morsomt, spennende og artig å se etter veien. Hodet går fra side til side hele tiden. Jeg suger til meg alle synsinntrykkene og det vakre landskapet. Her et lite utvalg fra de to siste dagers kjøring. Ja, ta en titt selv. Norske myndigheter og øvrighetspersjoner av forskjellige slag hadde fått hjerteslag omgående.
27 og 28.05.14 – Veiarbeid i Columbia! (f)

Det som kjennetegner vei arbeidet er mye folk og lite maskiner. Mesteparten av arbeidet foregår med hakke og spade. For oss kan arbeidsforholdene virke fryktelige i opp mot 40 graders varme. Betongbiler er sjelden å se, sand, cement og vann blandes for hånd, det blir som regel mye dårligere kvalitet på betongen. Armeringsjern kappes og bøyes med håndkraft på byggeplassen. Hakke, spade og kost den vanligste redskapen. Jeg er imponert hva de klarer med enkle midler!
28 til 31.05.14 - Chalet Guamuez (f)

Chalet Guamuez ligger ved sjøen; Laguna de la Cocha, 2.780 moh. Her kunne vi stå gratis på parkeringsplassen, mot å spise våre måltider i restauranten, ikke helt billig, alt har sin pris. Både hotell og restaurant var stort, og alt var i tipp, topp stand.
29.05.14 – Globetrottere møtes! (f)

Om kvelden samlet vi oss alle fem for en felles middag. Mange erfaringer og gode tips ble utvekslet. Etter middagen samlet vi oss rundt kartene. Det ble avmerket og notert, hvilke veier vi burde kjøre, og hvilke steder man burde overnatte og besøke.

03.06.14 – Ecuador: Hovedstaden Quito (f)

Quito har 2,3 millioner innbyggere og ligger på 2.850 moh. Byen ligger i en trang dal, med gamle vulkanfjell på begge sider av dalen. Byen er derfor lang og smal. Den ble etablert 1534 av Spanierne, og var tidligere en av de mest betydningsfulle byer i det nordlige Sør Amerika og Inka riket. Gamlebyen som er bygget i kolonistil kom på UNESCO´s verdensarv liste så tidlig som i 1979.

04.06.14 – Quito til Guasuntas (f)

Jeg kjører stort sett i høydene 2.200 til 3.500 moh, bratt, opp og ned, og som vanlig, en mengde hårnålsvinger. Bilen trives dårlig i disse høydene, kølsvart røyk. Må hele tiden passe på varmgang.

 

Start | << forrige - neste >>
 
©2013 / webmaster: annale@online.no