Reisen

Forberedelsene
angående sikkerhet
Etappe 1
Canada/ Alaska

Etappe 2
Los Angeles til Mexico
Mellom Amerika
Sør Amerika
Start| << forrige - neste >>

Etappe 3
Australia
Etappe 4
Singapore/ Laos
Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen
   

Fra 27.10. - 15.11.2014

Argentina: Puerto Piramides, Las Grutas, Viedma, Carmen de Patagones, Bahia Blanca, Necochea, Balcarce, Pinamar, Buenos Aires

Uruguay: Colonia, Las Flores/"Paraiso Suizo", Montevideo


OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!
27.10.14 – ”Norsk” lastebilkran i Puerto Piramides (f)

I går så jeg en gammel lastebilkran her i Puerto Piramides. Konstruksjonen kommer fra en mann som heter Haganes fra Stavanger. Han konstruerte sin første lastebilkran sent på førtitallet, en av de første kranen i verden, kansje den aller første. Han var opphavsmannen til Sola krana og Herkules krana, begge ble bygget i Stavanger. I 1976 var jeg sammen med daværende direktør hos Jonsered/Gøteborg til kranfabrikken som Munch fra Bergen drev i Sau Paulo, Brasil. Og nå, 38 år senere snubler jeg over en kran som er produsert av Munch i Sau Paulo, omtrent på den tiden jeg besøkte den fabrikken.
28.10.14 – Puerto Piramides til Las Grutas (f)

Turen i dag var drepende kjedelig, ingen variasjoner i landskapet og veien rett fram mil etter mil. Jeg måtte finne et overnattingsted, campingplass eller hotell. Men som vanlig, utenfor sesong. Det var angitt 8 campingplasser, jeg besøkte fem av dem, alle stengt med store hengelåser. Men byen hadde en lang og flott strandpromenade, jeg fant meg en fin plass for natta like ved en koselig fiskerestaurant. Det ble grillet Scampi til kveldsmat.
29.10.14 – Las Grutas til Viedma/Carmen de Patag.(f)

Veien gikk rett fram i 110 km, gørr kedelig. Utfordringen var den kraftige sidevinden, litt ”aktenfor tvers”, jeg fikk derfor en god medvind. Dagens største utfordring var en sandstorm noen km, jeg så nesten ingen ting. Ned i 25 kmh, på med fjernlyset og varselblinkeren. Det gikk bra, men jeg liker ikke å kjøre i blinde.
30.10.14 – Viedma til Bahia Blanca (f)

Rett fram og atter rett fram. Ikke mye å ta bilder av og ikke mye å skrive om. Etter en dagsetappe på 270 km kom jeg fra til den kommunale campingplassen. Men den var som så mange andre stengt. Jeg ruslet litt rundt og fant en vaktbod til selve strandområdet ved siden av. Der satt det en hyggelig vaktmann, jo campingplassen er åpen, følg meg! Jeg ruslet etter inn på campingområdet ...
31.10.14 – Bahia Blanca til Necochea (f)

Landskapet hadde nå skiftet karakter totalt. Det var enda flatere, men grønt og frodig. Store beitemarker med mye kveg. Jeg fikk nå oppleve det jeg hadde sett fram til å se. Det var også enorme kornåkere. Etter en dagsetappe på nesten 350 km kom jeg fram til dagens mål, badebyen Necochea. Her fant jeg en helt super campingplass hvor det meste er i orden. Og det beste, super god internettforbindelse fra bilen. Det har ikke vært vanlig!
02.11.14 – Bilmuseet Juan Manuel Fangio, Balcarce (f)

Denne delen av Argentina har ikke de helt store turistattraksjonene, men de har en. Argentinas store helt racerbilføreren Juan Manuel Fangio. Han var fra den lille byen Balcarce og her var det laget et flott museum. Det var virkelig flott, en komplett beskrivelse av denne berømte mannens liv, og hans biler. Jeg husker fra guttedagene, Juan Manuel Fangio han var den store helten, uten at jeg viste noe særlig mer enn at han kjørte Mercedes – ”silverpilen”.
03.11.14 – Balcarce til Pinamar (f)

Pinamar er også en utdødd badeby utenom sesongen. Tusenvis av hotellrom og campingplasser, men alt var stengt. Sesongen åpner ikke før om en måned. Jeg fant et hotell som var åpent, de ville ha USD 200 for et rom. Jeg fant en fin plass ved stranda, den var gratis.
04.11.14 - Pinamar til Buenos Aires (f)

Turen fortsatte langs kysten, passerte den ene badebyen etter den andre. Det var absolutt ikke badevær. I dag hadde jeg som mål å komme til Buenos Aires. Tross motvind rullet milene greit unna. Fra vei nr. 11 kjørte jeg nå et stykke vestover og kom inn på motorveien nr. 2 til Buenos Aires. Jeg var blitt fortalt at det gikk en ferge kl. 24.00 fra Buenos Aires til Colonia, Uruguay. Informasjonen var også at det kun var denne avgangen i døgnet. Jeg fikk plottet inn fergehavna i GPS, og fant havna uten feilkjøring og var der kl. 21.00.
05.11.14 – Colonia til campingplass ved Las Flores (f)

Første dag i Uruguay. Overnattet i bilen på parkeringsplassen ved fergeterminalen. Jeg hadde fått tips om en flott campingplass ca. 80 km øst om Montevideo. Dagens etappe ville bli på ca. 270 km. Veien var godt merket ut av Colonia. Det første som slo meg at her var det lite eller ikke søppel. De første milene gikk gjennom en flott palme alle. Ikke spesielt trafikksikker, men flott.

05.11 til 13.11.14 - Campingplassen ”Paraiso Suizo” (f)

Campingplassen ble drevet av ekteparet Silvia Koller og Heinz Stüssi. De hadde kommet hit i 1995. Kjøpt et stort område land og startet utviklingen og utbyggingen av det flotte ferie området. Campingplass med restaurant og motell. Tomter var utparsellert, nå bebygget med flotte hus. For det meste av Sveitsere, noen bodde her deler av året, andre bodde nesten hele året.

05.11 til 13.11.14 – Camping og ekspedisjons biler! (f)

Det spesielle med campingplassen ”Paraiso Suizo” er at her samles mange av de som reiser med egen bil i Nord-. Mellom- og Sør Amerika. Jeg traff derfor mange likesinnede på denne campingplassen. Noen hadde omtrent samme turen som meg, andre hadde denne gangen kun kjørt i Sør Amerika. Silvia Koller og Heinz Stüssi tilbyr en helt spesiell service på sin campingplass. Lagring av bilen i inntil ett år. Inngjerdet område med vakthund, lufting og start av bilen med jamne mellomrom. Alt for USD 50,- per måned.
09.11.14 – Søndagsmarkedet i Montevideo (f)

Vi var på det sterkeste blitt anbefalt å besøke det kjente søndagsmarkedet i Montevideo. Som sagt så gjort, kl.08.45 tok vi bussen mot Montevideo. Birgit og Florian (Tyskland), Natasja og Mike (Sveits) og Steinar fra Norge. Buss var forhåndsbestilt, vi hadde derfor sitteplasser i en flott turbuss. Turen tok to timer. Her kunne i grunnen alt kjøpes gammelt eller nytt. Alt blandet i skjønn forening.
13.11.14 - Tilbake til Montevideo, bilen skal sendes (f)

Florian tok en liten sjekk på bilen igjen. Reima til generatoren holder ikke mange km var facit. Som alltid, Florian er utrolig hjelpsom og byttet den for meg. Men i dag er det oppbrudd fra campinglivet, 18 måneders campingliv er for denne gangen slutt. I morgen skal bilen leveres i havna Montevideo.

"Steinarontour" - "Om å kose seg på camping!" (f)

Det har blitt mange campingdager på disse 18 månedene. Camping er hyggelig, spesielt når det er bra vær. Når det er bra vær har man mer en dobbelt så stor plass. De fleste aktiviteter foregår da uten dørs. Ved kaldt og dårlig vær må det meste foregå innendørs. Det går også bra men tar mye lengere tid, trangt om plassen, "noe" må flyttes først. Har man fylt kjøleboksen, tørrlageret og vinkjelleren kan man kose seg på camping, uansett vær, så lenge ikke bilen blåser over ende. Den siste campingnatten er nå overstått på denne turen.

14.11.14 – Montevideo, Uruguay (f)

Bilen skal lastes i morgen 15. November kl. 09.00 i Montevideo havn! Denne gangen skal bilen ikke i container, men sendes med et RoRo skip. (”Roll on, Roll of”). Det medfører en del ekstra arbeide ved klargjøring av bilen. Bilen skal egentlig ikke inneholde personlige eiendeler. Om den gjør det skal dette være i et eget avlåst rom. Litt vanskelig med en VW T3 camper. Men med boksene ned fra taket, klarte jeg ved hjelp av de tre boksene, campingbordet, wirer og strammebånd å lage en ”sikker vegg” mellom førerdelen og campingdelen.
14.11.14 – Bilene parkeres i Montivideo Havn (f)

Ting skal ikke være enkelt. Parkeringsplassen hvor bilene var parkert er stengt på lørdag, gudsjelov at vi spurte om parkeringen var åpen på lørdag. Jeg tørr ikke å tenke på hva vi skulle gjort på lørdag om vi ikke hadde fått ut bilene. Problemet ble løst ved at vi kjørte bilene til havna, og parkerte trygt der! Der møtte vi Ignazio, representanten for speditøren MHSA. Han har gitt en utmerket service fra første dag jeg tok kontakt. Etterpå gikk vi tilbake til den restauranten vi hadde vært om søndagen. Med tilstrekkelig drikke til maten var det en lystig gjeng på fem personer som ruslet hovedgata til bake til hotellet.
15.11.14 – Lasting av bilene i Montevideo (f)

Vi kjørte i kolonne gjennom det store havneområdet, men før vi kunne kjøre til båten måtte bilene kontrolleres med røntgen. Ikke vet jeg hva de lette etter. 6 flasker god Argentinsk vi til Jul ble det ikke reagert på. Bilene ble parkert på hoved dekket, nesten ikke annen last. Fotoforbud inne i båten. Tiden passet nå bra til å ta en taxi til bussterminalen. Bussen gikk til Colonia Kl 14.00. Samme ferge tilbake til Buenos Aires som jeg hadde brukt for enogenhalv uke siden. Jeg var glad da jeg kunne sjekke inn på Cyan Hotel, Recoleta i Buenos Aires kl. 18.15, det hadde vært en slitsom dag!

 

Start| << forrige - neste >>
 
©2013 / webmaster: annale@online.no