|
|
Fra 14.10. - 27.10.2014
Argentina: El
Calafate, ”Perito Moreno”, El Chalten
Chile: Cero Somreo
Argentina: Ushuaia
Chile: Rio Gallegos
Argentina: Puerto
San Julian, Caleta Olivia, Carayalde, Puerto Piramides
OBS: Lenker
fra bildeoverskriftene med "(f)"
bak går til tilsvarende album på facebook-siden
min - der finner du mange flere flotte bilder! |
15.10.14 –
Til
isbreen ”Perito Moreno” (f)
Isbreen var flott, men vi som har sett isbreene
på Svalbard er vanskelig å imponere. Mengdevis av busser og
turister. Men det skal sies at alt var lagt godt til rette.
Fine plasser for å stoppe å ta bilder. Bra med parkeringsplasser,
restaurant og toaletter. |
16.10.14 –
El
Calafate til El Chalten (f)
Fordi jeg hadde tatt båten fra Puerto Montt
hadde jeg gått glipp av flere severdighet på Argentinsk side.
El Calfate med sin isbre og El Chalten med sitt fjellmassiv
var to av disse. Peter ville også gjerne til El Chalten for
å se de berømte fjellene i Fitz Roy massivet. Vi fortsatte derfor
enda et stykke nordover fra El Calfate til det berømte turiststedet
El Chalten.
|
16 til 18.10.14
El
Chalten (f)
El Chalten har blitt et turiststed på grunn
av sine spesielle ville fjell. I 1986 eksisterte det ingen bebyggelse
her, nå har den lille byen ca 2.500 innbyggere. Interenett forbindelsen
på hotellet var elendig, jeg hadde tenk å sende e-post og legge
ut bilder og tekst på FB, men måtte gi opp. Isteden tok jeg
service på bilen. Florian som er topp ekspert på VW T3 hjalp
meg. Det var veldig viktig viste det seg ... |
17.10.14 –
Service
på bilen ved Florians hjelp (f)
Dette kapitelet er kansje kun for de spesielt
interesserte! Jeg hadde blitt kjent med ”Syncro” eksperten Florian
fra Ingolstadt. Han ville hjelpe meg til å gi bilen ”den siste
olje” for innspurten, ned til Ushuaia og nordover til Montevideo.
En turpå ca 4.000 km. Bilen bør være i orden. Tidlig på formiddagen
satte vi i gang. Været var fint ingen vind og ”varm” sol. Peter
gikk sin tur i fjellet. Etter hvert som Florian tok sin nøye
kontroll av bilen kom svakhetene og feilene fram!! Det meste
av problemene kunne tilbakeføres til VW verkstedet i Lima ...
|
18.10.14 -
El
Chalten til Cero Somreo, Chile (f)
Det ble nesten ny dagsrekord i utkjørte km,
i alt 605 km. Vi hadde gjort et stort jafs av distansen mot
Ushuaia. Kort etter fergen som tok ca 30 min stoppet vi ved
Cero Sombrero. Tok inn på en OK hotell, det var det eneste i
milevis omkrets. Vi var heldige og fikk det siste rommet!
|
19.10.14 – Innspurten
til Ushuaia med deffekt clutch! (f)
De første milene var greie på nytt
betongdekke. Men så kom ca 50 km med elendig grusvei. Det
skranglet og ristet, jeg trudde plombene i mine tenner skulle
ramle ut. Til tross for at det var søndag var det mye lastebiltrafikk.
Veien var smal og støvete. Etter møte med lastebilene som
ikke sparte på krutet så jeg ingen ting. Jeg stoppet som regel
og ventet, både for å spare frontruta og for ikke å kjøre
i blinde og havne i grøfta.
Og da plutselig skjedde det… jeg hadde ikke clutch lenger!
Med litt trening fra usynkroniserte gearkasser klarte jeg
å lirke gearkassa i tredje og var overlykkelig for den hjelpen
jeg hadde fått av Florian. Bilen klarte derfor alle bakker
også på tredjegearet.
Det var herlig å kjøre gjennom porten til Ushuaia, målet for
den lange reisen var gjort. Jeg hadde kjørt ”Panamarican”
fra topp Alaska til syd i Argentina. En herlig lykkefølesle.
Jeg takker samtidig for alle gratualasjonene
jeg har fått i dag. Tusen takk til hver og en av dere!
Ingen nevnt og ingen glemt!
|
20.19.14 –
Reparatur
av clutch i Ushuaia (f)
Vi måtte forklare hva som var feil tre ganger.
Jeg vet enda ikke om de forstod det. Vi forsøkte å forklare
at det kun var å ta ned braketten og deretter sveise det sammen.
Resultatet var at de ikke ville eller kunne gjøre jobben. Etter
denne turen har jeg lyst til å skrive til WV AG og fortelle
om hva slags verksteder de har. Jeg er enig med min venn José.
Ser du et VW verksted så kjør fort forbi ...
|
21.10.14 –
Ushuaia
til Rio Gallegos (f)
I dag startet den lange turen til Buenos
Aires og Montevideo i Uruguay, en tur på over 3.000 km. Jeg
har 17 dager på turen, det bør gå veldig greit om ikke noe uforusett
inntreffer. Jeg hadde bestemt meg for å kaste på litt ”køl ”de
første dagene. Ordet ”køl” passer forresten godt. Etter at vi
igjen hadde skrudd opp dieselmengden, ryker nå den gamle VW-bussen
som en gammel ”køladamper”. |
22.10.14 – Rio
Gallegos til Puerto San Julian (f)

Jeg kjører nå på riksvei nr. 3, den skal
jeg kjøre helt til Buenos Aires. Første punkt på programmet,
finne et supermarked, få fylt opp alt av mat og drikke som
manglet. Etter litt leting fant jeg en ”Lidl” lignende butikk,
med et svært enkelt vareutvalg. To fluer i ett smekk, jeg
ble kvitt alle mine Chile peso i kassa, det jeg manglet gikk
greit med kredittkort.
Forresten på enkelte områder har søramerikanerne en engels
tålmodighet. Få kasser i bruk, som vanlig, derfor ble køen
bak meg lengre og lengre. Men alle smilte og syntes det var
utrolig moro, mens nordmannen prøvde å gjøre seg forståelig,
og prøvde å forstå.
|
23.10.14 –
Puerto
San Julian til Caleta Olivia (f)
Den siste delen av kjøredagen gikk langs
Atlanterhavet, et flott syn når man kjører langs havet. Jeg
kjørte rett ned til stranda i den lille byen Caleta Olivia,
og her det var som jeg antok, en flott en flott strandpromenade
hvor det var greit å stå for natta. |
24.10.14 –
Caleta
Olivia til Carayalde (f)
Dagens viktigste oppgave var å få reparert/kontrollert
lekkasjen ved eksosmanifolden. Det var kun ca 80 km til den
store byen Comodore Rivadavia, der ville jeg forsøke å finne
et verksted som kunne hjelpe meg. Jeg kjørte derfor rett til
VW verkstedet. Som vanlig, de kunne eller ville ikke hjelpe
meg med den gamle bussen. Men de var hjelpsomme og hyggelige.
En av de tidligere ansatte drev et bilverksted av den vanlige
typen: Bilvrak, haugevis med brukte og defekte deler overalt.
Bra med verktøy, men det virket velbrukt og slitt. Etter tre
timer var bilen igjen klar for landveien, og regninga 100 USD.
|
25.10.14 –
Carayalde
til Puerto Piramides (f)
Tidlig opp og på veien igjen. Jeg hadde bestemt
meg for å være turist igjen og ville besøke den kjente nasjonalparken
”Peninsula Valdes”, en stor halvøy som stikker ut i havet. Etter
å ha passert inngangsporten til parken, og betalt inngangsavgiften,
kom jeg endelig til Puerto Piramides og campingplassen, som
er stor og ligger flott til ned ved stranda. Jeg hadde akkurat
rigget meg til for kvelden da det kom to unge menn på motorsykler
som lette etter plass. De var naturligvis hjertelig velkomne
til å slå opp sitt telt ved siden av meg og vi ble etterhvert
enige om at de kunne kjøre med meg neste dag rundt i parken.
|
26. 10 14 - Nasjonalparken
”Peninsula Valdes (f)
Tidlig opp og tidlig frokost. I dag skulle
vi kjøre en rundtur i nasjonalparken. Jeri og Dagowyn skulle
la sine motorsykler stå og kjøre med meg. Vi tok ikke hele
halvøya, jeg ville spare bilen for mer dårlige veier, men
vi fikk med oss det meste. Mange av dyrebildene i denne serien
er tatt med 500 mm telelinse. Når jeg tenker på den lange
avstanden er jeg godt fornøyd. Det var sperringer overalt,
slik at vi ikke kom nær dyrene. Dagens rundtur ble på hele
179 km, og vi brukte ca. 6 timer. En absolutt vellykket dag!
|
27.10.14 –
En
dag i Puerto Piramides (f)
Avskjed med Jeri og Dagowyn. De skulle videre
på sin lange reise mot Halifax. Jeg hadde bestemt meg for å
ta inn på hotell for en dusj etter mange dager uten. Hotellet
var dyrt og bra, men internettet som vanlig her syd i Argentina,
elendig.
Min plan var legge ut reisebrev og bilder fra de siste dagers
hendelser, men det gikk ikke. Internettet fungerte knapt nok
til å lese e-post. |
|
Start|
<< forrige -neste
>>
|