Reisen

Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen

Fra 22.09. - 03.10.2014

Argentinia: Mendoza, Pampa el Diamante, Malargue, Bardas Blancas, Los Lajas, Zapala, Lago Alumine, Villa Pehuenia

Chile: Curacaution, Lago Puyehue, Puerto Varas, Puerto Montt, Lago Llanquihue

OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!
22.09.14 – Mendoza/Malargue via P. del Diamante (f)

De første milene sør for Mondeza var fruktbar, gras, grønnsaker, frukt og ikke minst store områder med vinstokker. Etter San Rafael begynte «Pampa del Diamante». Helt spesielt for en nordmann som aldri hadde sett et slikt terreng tidligere. Vakkert, men kjedelig å kjøre.
23.09.14 – Malargue til veikrysset Bardas Blancas (f)

Dagen i dag opplevde jeg nær sagt alt når det gjaldt kjøring og veier. Flotte rette veier med ny asfalt, middelsgode veier med gammel asfalt og mye slaghull, elendige veier, grus og pukk med vaskebrett og til slutt full storm over fjellet.
23.09.14 – Bardas Blancas til Los Lajas, del 1. (f)

På slutten av dagen forsvant det gode været, det skyet kraftig til og begynte å regne. Men det var ikke det verste, kraftig vind, minst sterk storm. Etter hele 480 km tok jeg kvelden i den lille byen Los Lajas. Den kommunale campingplassen var stengt. Jeg parkerte utenfor porten og tok kvelden. To ganger i løpet av kvelden tok politiet kontakt med meg. Jeg forklarte at plassen var stengt og at jeg ikke ville fortsette videre i mørket.
Bardas Blancas til Los Lajas, del 2. (f)
24.09.14 – Los Lajas til Lago Alumine via Zapala (f)

Halvveis fremme begynte jeg å lure på hva jeg hadde gitt meg utpå. Kaldere og kaldere, snø på veien og full storm. Det var ikke noen former for autvern/glideplanker og det var langt ned til bunnen av ura. Og det må ha vært orkan! Vinden tok tak i bilen og ville velte den. Jeg holdt meg på den siden av veien som var lengst vekk fra stupet.
24/25.09.14 – «Posada La Escondida» i V. Pehuenia (f)

Natten mellom 24 og 25 hadde det snødd, ikke mye, men det var -5 grader. Hotellet «Posada La Escondida» var helt topp og med en spesiell arkitektur, gled inn i naturen. Det var brukt mye glass og tre. Planen i morgen er å kjøre over til Chile igjen for å fortsette videre sørover.

26.09.14 – Lago Alumine til Chile, Curacautin (f)

Men før jeg kom til Chile, var det ganske dårlig vei, været var flott og det var mye nysnø. Tollklareringen på Argentinsk side gikk greit, men jeg måtte stå lenge i kø. Men på Chilensk side tok det tid. Hele tollklareringen tok nesten to og en halv time. Terrenget jeg kjørte i etter at jeg kom ned fra høyfjellet var grønt og frodig, mye kvegdrift og spred bebyggelse. Det så riktig trivelig ut.

27.09.14 – Curacautin til Lago Puyehue (f)

På motorveien er det kjedelig å kjøre men milene ruller greit unna. Det begynte å nærme seg kvelden og det vanlige spørsmålet dukket opp. Hvor og hvordan overnatte i kveld? Plutselig dukket en åpen campingplass opp på venstre side mot sjøen. Jeg ble tatt hyggelig i mot av verten og hans sjæferhvalp.
28.09.14 - Lago Puyehue til turistbyen Puerto Varas (f)

Dagens etappe ville bli kort, kun ca 150 km. Fra Osorne gikk turen videre på motorveien til Puerto Varas. Jeg fant et hotell til ok pris midt i sentrum, like ved strandpromenaden.
28.09.14 - Bilmuseet ved byen Entre Lagos (f)

Noen få km utenfor byen Entre Lagos, på veien tilbake til Osorno dukket det opp en stor overraskelse her ute i «intet». Et bra bilmuseum hvor de tydelig forsøkte å ha det rent og fint og for øvrig alt i orden. Dette albumet er naturligvis for de helt spesielt interesserte, men jeg legger det ut fordi mange som følger meg på turen er bilinteressert.
28 og 29.09.14 – Pueto Varas (f)

Byen ble etablert av tyske innvandrere på 1840 til 1860 tallet. Det var de flotte og rike jordbruks områder som tiltrakk seg emigrantene. I dag lever det ca 30.000 innbyggere i byen. Hovednæringsveien er turisme. Det er en rekke hoteller, fra de enkle og til fem stjerner, hytter i varierende kvalitet, restauranter av alle slag. En flott strandpromenade mot Lago Lianquihue.
29.09.14 – Diverse service på bilen! (f)

Dagen i dag har stort sett blitt brukt til service på bilen. Det begynte med olje og filterbytte. Det var på høy tid, olje har ikke blitt skiftet siden motorreparasjonen i Lima. Reima til dynamoen ble strammet igjen, reimene liker støv svært dårlig. På VW får den også hele støvskyen, der de ligger utsatt til bak. Vask var også nødvendig, med høytrykkspyler ...
30.09.14 – Verkstedbesøk/fergebilett i Puerto Montt (f)

Jeg hadde fått en adresse til et VW serviceverksted i Puerto Montt. Jeg må forsøke å få gjort noe med drivakslene bak, ulyden der gjør meg urolig. Jeg hadde sent i går kveld bestemt meg for hva jeg skulle bruke ventetiden til. I går kveld hadde jeg studert den videre turen til Ushuaia nøye, både på kartet og i reisehåndboka. Jeg skulle ha fire ferger mens jeg fortsatt kjørte i Chile. Det er ikke sikkert at de gikk hver dag ...
30.01.14 – Fiskehavnen i Angelmo, Puerto Montt (f)

Det var tydelig at det var lavsesong for turister. Her var det ingen trengsel, hverken ved de utallige bodene og de mange små restaurantene som var i området. Her ble det solgt absolutt alt av suvenirer, som vanlig mye juggel, strikke produkter, jordbruksprodukter, fisk av alle typer, skjell og muslinger. Det var også en del bearbeidede skjell- og fiskeriprodukter. Mye av det aner jeg ikke hva var.

01.10.14 – Vulkanene Osorne/Calbuco, Puerto Varas (f)

Vulkanen Osorne regnes som den vakreste av vulkanene i Chile. Og den er magnetisk vakker. Fra informasjonssenteret i Varas har man en flott utsikt over sjøen og vulkanene. Jeg var heldig og hadde en minst like fin utsikt fra mitt hotellrom.

03.10.14 – Rundt sjøen ”Lago Llanquihue” (f)

Turen rundt sjøen var flott. Frodig, fruktbart og vakkert, det vakreste landskapet jeg har sett siden Oregon, USA. Jeg forstår godt at de tyskerene som emigrerte hit havnet på dette stedet. Minner mye om Bodensee!