Reisen

Etappe 5
Kina/ Russland
Takk - til alle
som hjalp til med realiseringen

Fra 09.09. - 19.09.2014

Chile: Bahia Inglesa, pass San Francisco

Argentinia: Tinogasta, Villa Union, Valle Fertil, San Juan, Barreal, Uspallata, Mendoza

OBS: Lenker fra bildeoverskriftene med "(f)" bak går til tilsvarende album på facebook-siden min - der finner du mange flere flotte bilder!
09.09.14 – Kvelden, P-plass Bahia Inglesa (f)

Sola kom frem om kvelden, jeg hadde hatt en fredelig etter middag. Beslutningen om å kjøre over passet «San Fransisco» var tatt, jeg ville da komme opp i over 4.700 moh. Det ble «spare ribs» og rødvin til kvelden. Godt å lage mat i eget kjøkken.
10.09.14 – Mot passet San Francisco (f)

Om landskapet er det kun en ting å si: FANTASTISK! Fjellen med sine formasjoner og farge spill. Jeg begynte etter hvert å senke skuldrene, dette gikk jo bra. Ved 4.000 moh begynte jeg å føle meg dårlig. Full konsentrasjon, pust hele tiden godt inn, kjør sakte og forsiktig, kjenn etter symptomer på besvimelse. Ja det ville vært ikke mindre enn en katastrofe.
11.09.14 – Passet San Francisco, 4.726 moh! (f)

Jeg hadde sterk vind i ryggen slik at bilen gikk bra. Det blåste så sterkt at jeg ikke turde å la døra stå åpen ve fotopauser, jeg var redd dørstopperen ville ryke. Og endelig stod jeg ved grensestasjonen i 4.726 moh. Bilen og jeg hadde klart det, jeg var fornøyd! Nå hadde jeg også kommet til Argentina, det siste landet på denne eventyrlige reisen.
11.09.14 - Endelig Argentina! (f)

Landskapet hadde endret karakter totalt, mykere og rundere, og med vegetasjon. Dyreliv var det også. Jeg har ikke rukket å finne ut av hva de kalles de rådyr lignende flokkene jeg så flere av langs og på veien. Og naturen er fantastisk, de hadde en farge som gikk helt i ett med det gule grasset de beitet på.
12.09.14 – Tinogasta til Villa Union, med punktering! (f)

På kartet virket veien klart tidsbesparende, og det hadde den vært om jeg ikke hadde punktert. Kjørte noen km før jeg oppdaget det, trodde det var sidevind, det blåser ofte veldig kraftig her oppe på høysletta. Men det var en punktering, en helt vanlig punktering ... Ca 70 km før dagens mål, var det stopp for veiarbeid. Det ble en lang stopp, over to timer stod jeg å ventet, først i køen. Det skulle vise seg å være et gigantisk veianlegg, nye serpentin svinger ble bygget i fjellkanten. Det var ganske nifst å klamre seg fast til fjellsiden, på provisoriske løsninger uten sikring!

13.09.14 – Union/Valle Fertil, motorsykkelgj. på tur (f)

Til San Juan, trodde jeg, men jeg måtte ha Argentinske Peso, og jeg måtte fylle diesel. Enkelt tenkte jeg. Men det var lørdag og de få bankene var stengt og mitt kort fungerte ikkei minibanken. Ingen banker ingen kontanter og ingen kontanter, ingen diesel. På den siste stasjonen var det en motorsykkeljeng som skulle fylle bensin. To av gutta lot meg veksle USD 150, dagen var reddet, jeg fikk fylt diesel og kjøpt en kopp kaffe. Og jeg ble invitert til middag om kvelden ...

13.09.14 – Grillkveld på Argentinsk vis! (f)

Det skulle bli en grillkveld på Argentinsk vis. Grillen bestod av to grillplasser, den ene for å lage kull, den andre til selve grillingen. De fortalte at de grillet med lav varme og lang tid. Etter nesten to timer var det på tide å sette seg rundt bordet, maten ble servert. Det smakte vidunderlig! Som avslutning tok jeg fram en flaske «Vogelbær Snaps», den hadde vært med på hele turen fra Hallifax ...
14.09.14 – Ischigualasto/«Valle de la Luna» (f)

Etter avskjed med motorsykkelgjengen skulle jeg på dagstur. Jeg var blitt fortalt at jeg måtte se «Valle de la Luna» som nasjonalparken blir kalt på folkemunne (Månedalen). Parken kom på Unesco s verdensarv liste i år 2000. Det var en uforglemmelig rundtur!
15.09.14 – Valle Fertil til San Juan (f)

Motorsykkel gutta hadde reist i hjem til San Juan i går, i dag var det min tur å kjøre ditt, en tur på litt over 250 km. Det var allerede blitt mørkt da jeg stod i sentrum av byen. Avtalen var at jeg skulle ta kontakt med Edvardo, han som kunne mest engelsk. Men det viste seg at min mobil har problemer med å få kontakt med det Argentinske nettet og motsatt. Det var bare å finne overnatting på egen hånd og etter å ha kjørt San Juan på kryss og tvers et par timer fant jeg endelig et hotell som hadde et ledig rom ...
16.09.14 – En kveld I San Juan, med god mat! (f)

Folk går absolutt ikke ut å spiser middag før mellom klokken 22 og 23 om kvelden. Vi møttes på en meget bra restaurant for lokalbefolkningen. Da Edvardo og jeg kom til restauranten ca. 21.30 var den nesten tom, men kl. 23.00 var den full. Det ble servert tradisjonell Argentinsk grillmat, alt smakte utmerket. Avtalen da vi skiltes for kvelden var at vi treffes i Norge sommeren 2016.
Motorsykkel gutta og deres sykler! (f)

17.09.14 – San Juan via Barreal til Uspallata (f)

Jeg kjørte nå nær det store fjellmassivet som skiller Argentina og Chile, jeg hadde det mot øst, snøkledde fjell og ville daler. Etter 330 km var fremme ved den kommunale campingplassen i Uspallata. Den ligger bara noen få hundre meter fra veikrysset hvor veien går over til Chile.
18.09.14 – Campingplassen Uspallata (f)

Campingplassen, ja et kapittel for seg, det meste er defekt. Men jeg har do, vann og strøm, hva mer kan man ønske seg. Men jeg slutter aldri å undres, hvorfor det ikke holdes tingene vedlike. Denne plassen har sikkert vært flott en gang.
Jeg ble to netter, bl.a. for å reparere holderne for reservekannene oppe på taket (f).

18.09.14 – Uspallata til Mendoza (f)

Turen til Mendoza gikk greit, flott landskap, fine veier og liten trafikk. Jeg kom tidlig på ettermiddagen, en tur rundt og i «Plaza Independencia» varte helt til det var blitt mørkt. En av «bodene» grillet helstekt smågris. Kom igjen om tre timer var beskjeden når jeg spurte kl. 19.00. Det ble en sen og god middag, med finger spising og hyggelige mennesker rundt bordene. Her ble man tross språket hurtig kjent. Flere snakket litt engelsk.

19.09.14 – Vintur Mendoza del 1. "Alta Vista" (f)

Tidlig opp, jeg skulle bli hentet for vintur kl. 08.40. Minibuss og guide var presise, jeg var førstemann, og vi skulle kun være 4 stk med på turen i dag. Den første vingården vi besøkte var «Alta Vista». Vingården var etablert ca 1920. Var nå i Fransk/Argentinsk eie. Produksjon på ca 2 millioner liter per år. Vingården lå flott til med fin utsikt over de snøkledde Andenes fjellene i øst.

19.09.14 – Vintur Mendoza del 2. «Dante Robino» (f)

Ogå her var det naturligvis en flott vinsmaking. Hoveddruen i Mendoza området er Malbech, men de bruker også Cabernet Savignon. Druetypene Torrontes, Bonarda, Tannet, Syrah, Chardone og Pinot Noiar ble også brukt. Jeg fikk smake noen av de ypperste vinene Argentina kan fremby. De nærmer seg de beste Medoc fra Bordeaux.
Vintur Mendoza. Del 3 «Dominio del Plata» og lunch (f)
Vintur Mendoza, del 4. «Vina Cobos» (f)